Donkervoort D8 1.8 Zetec Sport

Prijs
€ 49.895,-
Financieren
Autorapport
Kopen op afstand
Aankoopkeuring
Merk
Donkervoort
Model
D8
Uitvoering
1.8 Zetec Sport
Kenteken
TL-VG-72
Carrosserie
Cabriolet
73.852km
Apk
Ja, tot 01-09-2023
Datum eerste toelating
30-06-1997
Bouwjaar
06-1997
Kleur
Zilver
2
Brandstof
Benzine
Transmissie
Handmatig 5 versnellingen

Opmerkingen

Donkervoort D8 Zetec Sport zilvergrijs:
Aan alle coureurs in spe: droom jij van een raceauto, maar krijg je dat thuis alleen verkocht als je er ook ‘gewoon’ mee over straat kan? Vandaag nog heb jij je betoog klaar, met een beetje hulp van Vehikel. Deze prachtige Donkervoort D8 Zetec Sport is namelijk een circuitmonster pur sang met de legaliteit van een roadster. We overdrijven niet: in de beginfase werd dit specifieke exemplaar neergezet als racer, om vervolgens in hetzelfde jaar nog een Nederlands kenteken opgedrukt te krijgen. Zijn oorsprong valt onder andere te herleiden uit de kuipstoelen met speciale 3-punts gordels. Maar ook het digitale metertje op het dashboard verwijst naar de vliegende rondes die ermee zijn gereden. Ga jij straks voor een nieuw baanrecord?

Historie:
Donkervoort is de Max Verstappen onder de sportwagenfabrikanten: een stukje nationale trots die geen gelijke kent. Lekker eigenzinnig ook, op een positieve manier. De D8 gaat al mee sinds 1993 en dat is geheel terecht. Prima dat ze ‘m blijven doorontwikkelen in Lelystad, maar aan de basis van de strakke tweezitter wil je simpelweg niet tornen. Daar is de Donkervoort D8 té goed voor. Onze Zetec Sport uitvoering werd op 29 mei 1998 voor ’t eerst op kenteken gezet. Hij had er toen al wat tracktime opzitten, maar dat is de auto niet aan te zien. Een uitvoerig taxatierapport bevestigt wat wij allang wisten: de D8 Zetec Sport verkeert in heel goede staat en is nog mooi origineel. Hier is zichtbaar veel liefde ingestoken, zowel tijdens gebruik als tijdens onderhoud. De historie is inbegrepen, dus we hopen dat je van lezen houdt.

Design:
Het karakteristieke Donkervoort design is natuurlijk geïnspireerd op dat van de iconische Lotus Seven. De Britten hadden de roadster zo puur mogelijk gemaakt, maar oprichter Joop Donkervoort vond dat het (nog) beter kon en besloot de door hem geïmporteerde Sevens om te bouwen naar de auto zoals we die nu kennen. Wat bleef zijn de ophangingsdelen die aan de voorkant vol in het zicht zitten en wielen die ‘los’ van de carrosserie staan. Ook de achterste exemplaren staan optisch buiten het koetswerk – met dank aan de brede spatborden. Erg “rauw” is tevens de uitlaat onderlangs het linker portier. Het sportinterieur met de racekuipen, 3-puntsgordels en aangepaste voorruit laat geen twijfel bestaan over het doel van dit scheurijzer. Dashboard en deurpanelen zijn het toppunt van minimalisme en de anti-rollbar symboliseert als geen ander de circuitambities van deze straatlegale D8 Zetec Sport. Die van ons staat op zwart gelakte wielen; een fraaie combinatie met de witte racesticker en tijdloze, zilvergrijze koets.

Techniek:
Het zilveren pijl gevoel ontbreekt in de Donkervoort. Want hoe kaal ze hun wagens ook zouden bouwen in Stuttgart, het zal nooit in de buurt komen van de rijbeleving in de Donkervoort D8. “No compromise” luidt het motto in Lelystad en precies zo voelt de Zetec Sport ook aan. De stenen in het ruwe asfalt van Circuit Zandvoort – om maar een voorbeeld te noemen, worden één op één doorgegeven aan de inzittenden. Dit snelheidswonder is immers spijkerhard. Extreem licht ook: met een gewicht van slechts 630 kg is de D8 bijna 50 kg lichter dan zijn voorganger. Daar kunnen ze in de F1 nog wat van leren… Veel vermogen heeft de D8 Zetec Sport zodoende niet nodig om heel hard te gaan. Het betreft hier een 1,8 liter versie, goed voor een output van 140 pk en een 0-100 km/h sprint binnen 6 seconden. Toch moet Donkervoort het vooral hebben van de wegligging. Zo’n laag zwaartepunt en zo’n laag wagengewicht; we hoeven coureurs (in spe) niet uit te leggen wat dat met de grip en het rijplezier doet. En anders kom je toch ‘gewoon’ een keer proefrijden? Neem je meteen je partner mee…

Jeroen Gilles & Bas Brinkmann
0031 655708893

  • Lichtmetalen velgen
  • Metallic lak
Motor
Brandstof
Benzine
Vermogen
103 Kw / 141 Pk
Topsnelheid
200 km/h
Acceleratie
6.0 sec. 100 km/h
Transmissie
Handmatig 5 versnellingen
Aandrijving
Achterwiel
Cilinders
4 (1796cc)
Turbo
Nee
Exterieur
Kleur
Zilver
2
Gewicht
630 kg
Wegenbelasting
€ 35.00 - € 40.00 / € 140.00 - € 160.00 per kwartaal / per jaar
Afmetingen
3600 mm x 1730 mm x 1100 mm
(lengte *breedte * hoogte)
Velgmaat
15 inch
Bandenmaat
Voor 205/50R15
Bandenmaat
Achter 225/50R15
Wielbasis
2300 mm
Spoorbreedte
Voor 1400 Achter 1470 mm
Interieur
2
Bekleding
Zwart